pondělí 14. července 2008

Slavoj Žižek - Mluvil tu někdo o totalitarismu?


Circa před týdnem jsem si koupil knížku od Slavoje Žižka - Mluvil tu někdo o totalitarismu? a musím říct, že jsem nadšen. Narozdíl od jeho Nepolapitelného subjektu, který mám rozečtený bezmála rok a kupředu pokračuju stylem, že se za každých přečtených 5 stránek musím vrátit o dalších 5 dozadu, aby z toho můj alkoholem poničený mozek byl sto vstřebat alespoň nějáké informace, tak Mluvil tu někdo o totalitarismu? se čte nesmírně příjemně a zlehka. Žižek se tu dotýká několika svých věčných témat, ale především se snaží zařadit téma, pojem a paradox totalitarismu do širšího kontextu, než je u obecného vnímání (a s ním spjaté devalvace) tohoto pojmu běžné..

Knihu vydal Tranzitdisplay ktery minuly podzim hostil Žižkovu přednášku, tah to bezesporu chválihodný, i když musím se přiznat, že osobně nápad dát knihu do tisku s růžovým písmem, za úplně nejšťastnější nepovažuju... ale samozřejmě nebudu rýpat, i když to považuju za manýru, z které mě po náročné četbě v tramvají bolí oči.

Nepovažuju se za kompetentního ani dostatečně sečtělého, na to filozofii číst ,natož na ni psát recenzi, nebo o ní nahlas přemítat, abych se vyhnul klišé a bohapustému blábolení - takže pěknou recenzi od Tomáše Samka si můžete přečist zde.

Žádné komentáře: